Kedd reggel

 

Szeptember van. Már csak a „vénasszonyok” agilitásában bízhatunk további nyári élmények tekintetében. Reméljük idén is kitartóak lesznek, és visszatapsolják még pár hét erejéig a nyarat, hogy méltó módon zárhassuk ezt az évszakot.

Bár a hőség múlik, és a KSH jelentése szerint a 12 havi infláció is már 3,4%-nál tart, az értékesítési folyamatok tovább élénkülnek. A kereskedelem tovább kutatja rajtunk a pszichológiai réseket, és a gyenge pontjainknál megfogva szívesen „sóz ránk” további termékeket vagy szolgáltatásokat.

Ahogy a nyárra való felkészülés, ugyanúgy az iskolakezdés is egy ilyen pszichológiai réssé ütődött a fejünkben az elmúlt években. Annyit hallottuk már ezt a kifejezést, ezáltal a tudatalattinkban olyan mélyre ültettük, hogy lassan már mindenki számára magától értetődővé válik, hogy szeptemberben költeni kell, és ez egy teljesen természetes dolog.

A július 9-én közzétett szintén pénzügyi önismereti cikkünkben eljutottunk addig a következtetésig, hogy igenis fontos megvizsgálnunk pénzügyi magatartásunkat, és feltárni a mögöttük meghúzódó indíttatásokat.

Mai cikkünkben tovább evezünk a pénzügyi pszichológia önismereti tengerén. Ezek az evezőcsapások segítségünkre lehetnek abban, hogy felismerjük, mi vajon azok közé tartozunk, akiknek igenis örömük lehet egy 0%-os THM akcióban beszerzett TV készülékben, vagy inkább abba a csoportba tartozunk, akik bosszankodnának azon, hogy hagyták magukat behúzni ebbe a csőbe.

Pénzügyi szokásaink bázisát ugyanúgy a kapott minták adják, mint például a táplálkozási, vagy egyéb szokásainkét is. Tehát a minták, amiket magunk körül, a családban láttunk gyerekként, jelentős mértékben meghatározzák, hogyan viszonyulunk a pénzhez.

Hogy mennyit és mire költünk, mennyit és miért teszünk félre, és mennyit és kinek, miért adunk oda például ajándék vagy adomány gyanánt, mindez nagyon sokat elmond rólunk és azokról a hozott viselkedésformákról, amiket láttunk a pénz kezelését illetően a családban.

A pénzügyi indíttatásink másodlagos bázisát már a hétköznapok és a trend határozhatja meg, tehát az, hogy milyen hatásokat veszünk fel az iskolában, a barátainktól, a médiából, valamint a munkahelyi környezetünkben. Ebből a két irányból érkező minták és impulzusok alapozzák meg a saját szubjektív pénzkezelési szokásainkat.

Mint általában az élet egyéb területein, itt is érdemes tudatos megfigyelőként viselkednünk és megvizsgálnunk mely magatartási forma milyen irányba mozdíthat el bennünket rövid és hosszútávon.

Például, ha a családunk hosszas megtakarítás árán elérte a stabilitást, viszont ez az életminőségükben nélkülözéssel és egyfajta boldogtalansággal járt, akkor talán érdemes a másodlagos bázisból is hatásokat beengedni, és akár a barátainkon keresztül megfigyelni azt, hogy egyfajta mértékletes költekezés milyen életminőség javuláshoz vezethet.

A pénz számunkra vajon céllá vált, vagy eszközként kezeljük, amely a céljainkhoz elvezethet?

Ez az egyik legnehezebben megválaszolható kérdés a pénzügyi önismeret folyamatában. Ettől eltekintve mindenképpen érdemes lehet foglalkoznunk vele, hiszen az egyéniségünknek valóban megfelelő pénzkezelés nagyban hozzásegíthet minket a mindannyiunk által vágyott flow élmény* eléréséhez.

Ne feledjük, a pénz nem csak egy szempontból fontos az életünkben, így nem feltétlen vizsgálhatjuk azt egy adott viselkedésminta szerint. A számunkra megfelelően motivált és hosszútávon fenntartható életminőséghez egyszerre van szükségünk stabilitásra, egyfajta szabadságfaktorra és a boldogságélmény fokozására.

Igyekezzünk integrálni az elsődleges és másodlagos bázisunkból kapott mintákat haladó szemléletű szakirodalommal, és akár az általunk példaképként elfogadott emberek megoldási mechanizmusaival is. A zárkózottság burkot vonhat körénk, és előbb utóbb megkeményíthet, a nyitottság viszont megoldásokat, feloldódást és könnyedséget hozhat az életünkbe.

Remélem, így együtt levonhatjuk azt a következtetést, hogy ebben a témában sincs eredendően jó vagy rossz döntés. Vannak hozott minták és vannak új behatások, amelyek bennünket érnek. Ezek szintézisében érdemes megtalálnunk azt az arany középutat, amely stabilan ki van kövezve, viszont az új impulzusok felé is képes a megnyílásra.

Ha mindezek fényében szeretnénk egy kicsit engedni a gyeplőn és felismertük, hogy egy kis „kényeztetésre” van szükségünk, akkor most keresés nélkül is szembe találhatjuk magunkat számtalan 0% THM-es áruvásárlási akcióval.

A stabilitásunk és a szabadság faktorunk megalapozására pedig továbbra is tökéletes választás lehet valamely, az MKB-Pannónia Alapkezelő által kezelt befektetési alap befektetési jegye. Ezek a befektetési jegyek elérhetőek a rendszeres megtakarítási szolgáltatás keretein belül is, amivel tulajdonképpen automatizálhatjuk a havi szintű befektetési folyamatunkat.

Így még azt a negatív érzést is törölhetjük az elménkből, hogy pénzt kell kiadnunk, hiszen a forgalmazó a folyószámlánkról minden hónapban automatikusan átvezeti a befektetésre szánt összeget a másik, jobb hozamelvárásokra számító zsebünkbe.

 

*A flow-élmény az elme működésének egy olyan állapota, melynek során az ember teljesen elmerül abban, amit éppen csinál, amitől örömmel töltődik fel, abban teljesen feloldódik, minden más eltörpül mellette, bármi áron folytatni törekszik. Ezt, vagyis a pozitív filozófia fogalmát először Csíkszentmihályi Mihály fogalmazta meg.