Kedd reggel

 

Közzétéve: 2019. május 14.                                                                                                                                                 Szerző: Bálint László

A MOL Magyarország és régiónk egyik meghatározó olajvállalata, amely a következő években jelentős átalakuláson megy keresztül, amely talán már el is kezdődött. A vállalat eredményében egyre nagyobb részt tesznek ki az olajhoz nem köthető termékek és a szolgáltatások, mint pl. a Fresh Corner, a MOL Limo és az E-mobilitás.

A Fresh Corner koncepció lényege, hogy kiskereskedelmi központokká alakítsa a töltőállomásokat. Erre a MOL 2030-ig szóló üzleti stratégiájában kiemelt hangsúlyt fektet. A magyarországi MOL töltőállomásokon naponta kb. 200 ezer fizetési tranzakció történik átlagosan, azaz minden magyar átlagosan másfél havonta felkeres egy MOL töltőállomást, hogy tankoljon. Ez jó lehetőség a MOL számára, hogy az üzemanyagon kívül más termékeket és szolgáltatásokat is kínáljon a betérőknek.

Az egyik slágertermék, amely kötelező tartozéka egy töltőállomásnak: a kávé.

rates

Kávéból naponta több, mint 28 ezer csészét adnak el. Ha teljes lakosságra vetítjük, akkor minden magyar évente egyszer megiszik egy kávét valamelyik MOL töltőállomáson.

Magyarországon a kávé-kultúra az elmúlt években sokat fejlődött. Nőtt az egyre magasabb prémium minőségű kávék fogyasztása, ezt a MOL felismerte és sikeres üzleti stratégiát hozott létre erre.

Valószínűleg a MOL a 10 millió csésze eladott kávéval piacvezetőnek számít Magyarországon, és messze megelőzi az olyan külföldi kávéházláncokat, mint a Costa, California Coffee Company és Starbucks.

Sőt! A MOL már Budapest belvárosában „extrán” is jelen van, hiszen 2018 végén olyan kávézót nyitott, ahol a Fresh Corner prémium kávéit élvezhetjük.

Az E-mobilitás üzletág az egyre jobban terjedő elektromos hajtású járművek kiszolgálásához szükséges infrastruktúra fejlesztésében kap fontos szerepet. Európában napjainkban több, mint egy millió elektromos autó fut. 2018-ban az EU-ban 302 ezer elektromos meghajtású autót értékesítettek, ebből Magyarország 2070 darabbal vette ki a részét. Az elektromos autók elterjedése a régiónban elmarad Nyugat-Európához képest - de ha a belső égésű motorok és az elektromos meghajtású autók közötti árazás csökken - ez a trend később biztosan változni fog. Az E-mobilitással a MOL-nak megteremtette a maga számára a lehetőséget, hogy a benzin és gázolaj csökkenő értékesítéséből adódó bevétel kiesést az elektromos töltőhálózat hasznával pótolja.

A jövőben az autómegosztó szolgáltatás – ilyen a MOL Limo szolgáltatása is - egyre fontosabbá válik, hiszen csökkenti a nagyvárosok gépjármű-terheltségét ezzel segíti az élhetőbb városok létrejöttét.

Az autómegosztás terjedésének köszönhetően a jövőben várhatóan kevesebb autó értékesítenek majd az autógyártók. Ezért is elindította el a MOL a MOL Limo szolgáltatását Budapesten.

A MOL integrált olajvállalatként elért eredménye rendkívül stabil az elmúlt 2 évben, annak ellenére, hogy az olajár és finomítói árrések rendkívül változékonyak.

rates

Forrás: Bloomberg

A nem olajhoz köthető termékek és szolgáltatások eredménye ezt a stabilitást valószínűleg tovább erősíti majd. 2018-ban a fogyasztói szolgáltatások 87,6 Mrd Ft-os eredménye adta az üzleti eredmény 25%-át, amely várakozások szerint 2023-ra újabb 100 Mrd Ft-tal gyarapodhat, és átveheti a legeredményesebb üzletág helyét a vállalaton belül.