Kedd reggel

 

Szerző: Wéber Tamás

Annak ellenére, hogy 2017 közepén még rekordot ütött a globális autógyártás, napjainkban az autógyártók részvényei 20-40%-kal csúcsaik alatt forognak. A visszaesést az azóta megjelent negatív hírrengeteg okozta, amely leginkább a német autógyártókat érintette.

A teljes globális autóipar kilátásait írta újra a „peak car” elmélet, amely azt állítja, hogy láttuk az autóipari termelés csúcsát, és a 2017-es rekordszintről a jövőben az utazással és autó tulajdonlással kapcsolatos fogyasztási szokások átalakulása miatt fenntarthatóan csökkenni fog az autók kereslete és így ennek következtében a termelése is.

Kék vonal: a havi globális eladási adatokból számolt 12 hónapos mozgóátlag

a havi globális eladási adatokból számolt 12 hónapos mozgóátlag

Forrás: Bloomberg

Az érvelés lényege, hogy az egyre inkább urbanizált társadalmakban előtérbe kerülnek a közösségi utazási megoldások, ideértve a hagyományos tömegközlekedés mellett, az autómegosztási szolgáltatásokat (közösségi autózás vagy közösségi taxik) és alternatív közösségi közlekedést (bicikli, elektromos roller, robogó bérlés). Az autó birtoklása az egyre növekvő népsűrűség mellett egyre többe kerül, a költségek növekedése nem az autógyártóknál landol, hanem a dugóban eltöltött idő, vagy emelkedő parkolásra fordított erőforrások formájában a fogyasztói élmény romlásában jelentkezik. Így a saját autó birtoklása egyre kevésbé vonzó megoldás a növekvő számú városi embertömeg számára, de igazán nagy változás a felnövő generációk autóvásárlással kapcsolatos attitűdjében látszik: a fejlett világ fiataljai egyre kisebb arányban szereznek jogosítványt.

Az egyes korosztályoknak mekkora hányada rendelkezett jogosítvánnyal az USA-ban:

usdrivinglicence

Az urbanizáció és a fogyasztói szokások változásához kapcsolódva az autómegosztó szolgáltatások elterjedése erősíti az autók számának csökkenését, hiszen a meglévő állomány kihasználtságát növeli. A „peak Car”elmélet tetszetős, logikus, könnyen megérthető, ráadásul hosszú távú stabil trendekre épül, mint pld az urbanizáció folytatódása. Mostanra már saját Wikipedia oldala van, és felkerült a Bloomberg havi magazinjának címlapjára is. Beépült a piaci várakozásokba.

A Bloomberg Newsweek címlapja, 2019. március

bloombergcover

A „peak car” elmélet azonban nem az egyetlen forradalmi változás, ami az autóipar környékén történik. Hasonlóan nagy kihívást jelent az elektromos hajtás elterjedése, ami a hagyományos motortervezés alapú technológiai versenyt az akkumulátor tervezés területére helyezi át. A korábbiban erősek voltak a németek, az utóbbit most tanulják. A folyamat egyik hajtóereje a(z európai) hatóságok egyre szigorúbb elvárásainak való megfelelés.

… és akkor még  a jövő autóinak vezetési módjáról nem is beszéltünk. A Google önvezető autói már több százezer kilométert tettek meg balesetmentesen, ellenőrzött körülmények között, a Tesla pedig igazi agresszív diszruptorként valójában az utcán, élesben teszteli az önvezető rendszerét miután a folyamatos frissítéseket a felhasználók számára elérhetővé teszi (miközben a jogi felelősséget a vezetőre hárítja). Az önvezetés elterjedése felfoghatatlan változást jelentene a forgalomirányításban, a flottakezelésben és az autók használatában. Az autók távoli irányításához fokozódó technológiai szakértelem kell, miközben az autók az utazási idő minél tartalmasabb eltöltésére optimalizált helyekké válnának. Ez a változás minden bizonnyal a hagyományos ipari vállalat autógyártóktól technológiai szakértelmet, nagy létszámú, autókból álló hálózat kezelését és mesterséges intelligencia alapú irányítását követelné.

És ezek csak a hosszú távú, stratégiai jellegű kihívások. Nem beszéltünk a rövid távon fellépő kínai kereslettől való függőségről. A kínai autóipari eladások már fél éve jelentősen esnek, hiába tűnik úgy, hogy a kínai vezetés a belső fogyasztást akarja erősíteni, és a hitelkiáramlást is fokozta. Az autó eladások növekedésének nagy részét Kína adta, mi lesz, ha megszűnik ez a csatorna?

Kínai autóeladások: -17,7% év/év alapon, 2008-ban sem volt ekkora a csökkenés

chinesecarsales

Forrás: Bloomberg

Majd exportálnak az USA-ba vagy Nagy-Britanniába! Ja, nem. A BREXIT kifáradhatatlan bizonytalansági forrásként lebeg az európai autóipari kilátások felett. Nem csak az eladások útjában álló vámhatárok emelkedésével, hanem a hosszú évek alatt létrehozott optimalizált ellátási láncok újragondolásával is fenyeget.

És közben Trump is fenyeget, csak ő vámokkal. New Yorkban túl sok Mercedest látott. Az amerikai autópiaci kereslet fenntarthatóságával kapcsolatban amúgy is aggasztó folyamatokat látunk, az autóhitelek állománya sok éves csúcsra emelkedett (hova tovább?),

Autóhitelek állománya az USA-ban

loanaccs

eközben ráadásul – rácáfolva az amerikai fogyasztó kedvező helyzetére – a 90 napos késedelemben lévő autóhitelek állománya emelkedésnek indult. 

A 90-napos késedelemben lévő autóhitelek aránya az USA-ban

90daysloan

Forrás: https://www.zerohedge.com/news/2019-05-17/auto-loan-delinquencies-spike-q3-2009-level-despite-strongest-labor-market-years

Trump a vámokkal kapcsolatos döntést 6 hónappal elnapolta, mert a kínai-amerikai kereskedelmi háborúval van elfoglalva. Természetesen ez utóbbi is negatívan érinti a német autógyárakat, hiszen az amerikai lépésekre válaszul megemelt kínai vámok a kínai piacra - Amerikában - gyártó német autógyárakat sújtják. Naívak lennénk ha azt gondolnánk, hogy csak külső kihívásokra érik a szektort. Európában jelentős bírságokra számíthatnak az egyre terebélyesedő dízel-botrány miatt, és az azóta felbukkanó kartellvádak miatt. A dízel-botránynak köszönhetően a kereslet eltolódott a benzines autók irányába, és globális trendként a hobbi terepjárók (SUV) felé. 

Az európai autógyártás szerkezete és annak átalakulása kibocsátás szerint:

europeancarm

Forrás: https://www.theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_Pocketbook_2018_Final_20190408.pdf

Ez kifejezetten kedvezőtlen fejlemény akkor, amikor az Európai Bizottság arról fogadott el direktívát, hogy az egyes autógyártók által gyártott teljes flottának átlagban kell elérnie a 95g CO2/km-es kibocsátási szintet 2021-re, és ha nem így történik a túllépést büntetéssel kell megváltania. Az előirányzat 4 év alatt 20-30%-os csökkenést ír elő – csalás nélkül.

Az európai autógyártók flotta szintű átlagos kibocsátása és a 2021-es cél

europeanemission

Forrás: https://www.theicct.org/sites/default/files/publications/EU_manufacturers_performance_CO2_20180712.pdf

Az autóiparnak a csökkenő profitabilitás mellett a fenti kérdésekre kell válaszolnia. A kihívásokra adott válasz óriási költség növekedéssel jár. Az iparág nyeresége csökken, kilátásait hatalmas bizonytalanság övezi, a befektetők pedig, ha valamit nem szeretnek az csökkenő profit és a bizonytalanság. Ennek megfelelően az autógyártók részvényei előre tekintő P/E ráta alapján a vonatkozó országindex árazásának 30-50%-án forognak, ami jelentős alulértékeltséget jelez.

countryindex

A részvényárfolyamokat a megjelenő hírek és a befektetők változó profitvárakozásai mozgatják. Az elmúlt időszak negatív hírözönének köszönhetően, a piaci várakozás elromlásával azt gondolom, hogy már közel lehetünk a mélyponthoz. A bemutatott negatív hírek özöne – és az, hogy a pesszimista várakozások már a címlapra kerülnek – arra utalhat, hogy a hírfolyamban legalábbis pozitív fordulatra van esély.

Azt, hogy egy-egy jó hír milyen mozgást tud előidézni jól példázza az, hogy a héten történt bejelentést, miszerint Trump 90 nappal elhalasztja az európai autóvámokról szóló döntését napon belül 4-5% emelkedéssel díjazta a piac. Azt, hogy ez a hír nem elegendő ahhoz, hogy a hosszú távú kilátásokat fenntarthatóan javítsa és stabilizálja pedig az mutatja, hogy az utána következő 4 napon az emelkedést ledarálta a piac, és a kedvezőtlen időszakban már lejjebb vannak a papírok.

Trump bejelentésének hatása a Volkswagen részvény árfolyamára (karikázva a bejelentés napja)

voklwagentrump

A rengeteg beárazott rossz hír láttán azt gondolom, hogy a további esés valószínűsége alacsony. Ha a negatív hírek csak egy részéről kiderül, hogy hiába aggódott miatt a piac az már önmagában érdemi árfolyamemelkedést indokolhat. Ha pedig esetleg érdemben javulnak a profitvárakozások vagy a jövőt övező bizonytalanság csökken akkor az árazási diszkont akár jelentősen is mérséklődhet.