Kedd reggel

 

Szerző: Bálint László

A Golden Gate híd az USA második leghosszabb függőhídja, amely a San Francisco-öblöt elválasztó szorost köti össze. A híd építését 1933. január 5-én kezdték el építeni, és 1937. május 27-én adták át a forgalomnak. A híd megépítése előtt rendszeres kompjáratok biztosították az összeköttetést észak és dél között. Az átkelés akkoriban 20-25 percet vett igénybe. A hídnak a tervezésért és az építésért Joseph Strauss-t bízták meg. Az érdemi munkát a projekt fő felelőse, Charles Alton Ellis a rangidős mérnök végezte.

A híd megépítésének ötletét James Wilkins egykori mérnökhallgatónak köszönhetjük, aki az ötletét a helyi napilapnak dobta be 1916-ban. A város mérnöki testülete a híd építésének költségeit 100 millió dollárra becsülte, amely mai értéken inflációval korrigálva 2,4 milliárd dollárnak felel meg.

A város hídépítő mérnökökhöz fordult, hogy vajon olcsóbban is meglehetne építeni ezt a hidat. Ekkor került képbe Joseph Strauss, aki a függőhíd ötletének bedobásával, jelentősen le tudta csökkenteni a várható építési költségeket.

A hídnak megépítésért hosszú lobbizás indult Észak-Kaliforniában, végül Kalifornia állam törvényhozó testülete 1929-ben hivatalosan is kijelölt egy céget a Golden Gate híd tervezésért, finanszírozásáért, és kivitelezéséért. A hídnak finanszírozását kötvények kibocsátásával tervezték megoldani, amely a Nagy gazdasági világválság idején nem volt egyszerű feladat. Végül 1932-ben a Bank of America, San Francisco alapítója, Amadeo Giannini a bank nevében megvásárolta a kötvényeket.

A Golden Gate híd végül 75 millió dollárba került, amely mai értéken 1,3 milliárd dollárnak felel meg.

A hidat ma átlagosan 110 ezer jármű használja. Az elmúlt 30 évben a forgalma 100 és 120 ezer között ingadózott. (Ezek a számok szinte megegyeznek az Árpád híd terhelésével).

Ábra. Napi átlagos járműforgalom

A hidat díj ellenében használhatják az autósok, amely jelentős bevételt jelent a híd üzemeltetőjének. 2019-ben a bevétel elérte a 150 millió dollárt, amely összeget a híd becsült értékére vetítünk több, mint 11,5%-os hozamot jelent. Ha feltételezzük, hogy a híd avulási ideje 40 év, ez a hozam akkor is eléri a 9%-ot, amely a mai hozamszegény környezetben kiemelkedő. A befektetés 1971-ben 34 év után térült meg, azóta becslések szerint mai értéken 3-4 milliárd dollár hasznot hozott tulajdonosának.

Kedves Látogató!
Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Adatvédelmi tájékoztató